İçerik Haritası
ToggleB2B (Business-to-Business) ya da B2C (Business-to-Consumer) fark etmeksizin günümüz dünyasında tüm markalar için sosyal medya pazarlaması yüksek derecede önem arz ediyor. Bu yazımızda B2B şirketlerin sosyal medya kullanımı ve strateji planlaması için nelere dikkat edebileceklerine değineceğiz. Keyifli okumalar dileriz.
B2B Nedir? B2C Nedir?
B2B (Business-to-Business) şirketlerin sosyal medya kullanımına değinmeden önce B2B ve B2C’nin ne olduğunu açıklayalım.
B2B (Business-to-Business) yani Türkçe çeviri ile “Şirketten Şirkete” deyimi pazarlama ve satış aktivitelerini yalnızca şirketler arasında gerçekleştiren işletmeler için geçerlidir. B2B şirketler son kullanıcıya hitap etmezler. Satış ve pazarlama faaliyetlerini yalnızca kendi aralarında gerçekleştirirler. Örneğin: Bir tekstil üreticisinin üretmiş olduğu malları perakende mağazalara satması B2B bir iş modelidir.
B2B iş modeline birçok örnek gösterilebilir, özellikle toptan ticaret, üretim, lojistik, teknoloji, danışmanlık, yazılım, finans, sağlık ve diğer endüstrilerde yaygın olarak görülür. İşletmeler arası ticaret, büyüklüğüne ve karmaşıklığına bağlı olarak farklı türde pazarlama stratejileri ve satış yöntemleri gerektirebilir. Günümüz dünyasında birçok şirket hem B2B hem B2C iş modeli ile çalışmaktadır. Ama karıştırılmamalıdır ki B2B iş modeli ile çalışan bir şirketin müşterisi yine farklı bir işletmedir. B2B şirketler son kullanıcıya yönelik çalışmazlar.
B2C (Business-to-Consumer) Türkçe ismi ile “Şirketten Tüketiciye” iş modelinde ise işletmelerin müşterisi son kullanıcıdır. Şirketler ürettiği ürünleri ve verdikleri hizmeti direkt olarak tüketiciye sunar. Yani işletmeler tüketici ile doğrudan etkileşime girerler. B2C iş modelinde özellikle müşteri memnuniyeti büyük önem taşır. Müşteri deneyiminin iyi olması işletmenin itibarını güçlendirerek piyasada önemli bir satış başarısı ve müşteri sadakati yakalamasını sağlar.
Perakende mağazalar, e-ticaret siteleri, mobil uygulamalar, abonelik hizmetleri B2C iş modeline örnek gösterilebilir. Ayrıca B2B pazarlama ajansı yazımızda direkt örnekleri inceleyebilirsiniz.
B2B Şirketlerin Sosyal Medya Kullanımı Nasıl Olmalı?
Her şirket için olduğu gibi B2B (Business-to-Business) işletmeler için de sosyal medya kullanımı oldukça önem taşımaktadır. Sosyal medya sadece müşterilerinize ulaşmak için kullandığınız bir pazarlama aracı değil, aynı zamanda dijital dünyadaki kimliğinizdir. Dijital dünya kullanıcıları günde yaklaşık 8 saatini sosyal medya platformlarında harcamaktadır. Bu da demek oluyor ki sosyal medyada pastadan alacağınız pay sizi beklemektedir. Şirket yöneticileri, pazarlama müdürleri vb. tüm müşteri potansiyeliniz olan kişilere doğru mecra üzerinden çok da zor olmadan ulaşabilir, işletmenizin bilinirliğini, itibarını ve sektördeki konumunu güçlendirebilirsiniz.
B2B (Business-to-Business) şirketlerin sosyal medya kullanımında dikkat etmesi gereken bazı ipuçları vardır.
Hedef Kitle Belirlemek: Şirketinizin hedef kitlesini belirlemek sosyal medya pazarlamasında ilk adımınız olmalıdır.
Strateji Oluşturmak: Sosyal medyada hedef kitlenize ulaşmanız için iyi bir strateji planı oluşturmalısınız. Hedeflerinizi iyi belirlemeli, profesyonel bir sosyal medya uzmanı ile stratejinizi belirlemelisiniz.
Doğru Platformu Seçmek: Her sosyal medya platformu her şirket için uygun değildir. Şirketinizin hangi platformlarda görünür olacağına karar vermelisiniz. Örneğin; LinkedIn B2B şirketler için oldukça önemli bir sosyal medya platformudur. LinkedIn de yapacağınız sosyal medya pazarlaması ile istediğiniz kitleye ulaşabilir, LinkedIn reklamları ile stratejinizi destekleyebilirsiniz.
Rakipleri Analiz Etmek: Sosyal medyada sizin gibi yüzlerce şirket olduğunu ve aslında aynı hedefe koştuğunuzu unutmayın. Rakiplerinizi analiz etmeli, düzenli analiz raporları ile nerede olduğunuzu görmelisiniz. Performansınızı ölçerek iyileştirmeler yapmalısınız.
Sosyal Medya Reklamı: Platformlarda hedef kitlenizi belirleyerek oluşturacağınız reklamlar ile öne çıkın. İçerikleriniz ile alakalı kitleye gösterim yaparak daha fazla takipçi çekebilir marka bilinirliğinizi artırabilirsiniz. Yapacağınız AB testleri ile hedef kitlenize doğrudan ulaşabileceğiniz reklam stratejileri oluşturabilirsiniz.
B2B Sosyal Medya Pazarlama Stratejisi Nasıl Oluşturulur?
Sosyal medya stratejisi oluşturmak için ilk izlenecek yok hedef kitle belirlemektir.
Hedef kitlenizin demografik bilgilerine sahip olmanız ve sosyal medyada hangi platformlarda, hangi saatlerde aktif olduğunu bilmeniz strateji planınızın en önemli adımlarından birisidir. İkinci adım ise sosyal medya kanallarında kullanacağınız dili belirlemek olmalıdır. Markanızın kimliğini yansıtacak şekilde oluşturulacak mesaj ve tasarım dili çok önemlidir. Her ay hazırladığınız içerik takvimi ile düzenli paylaşımda bulunmalısınız. Sosyal medya hesaplarınıza gelecek yorum, geri bildirim ve sorulara dönüş yaparak takipçileriniz ile etkileşim halinde olmanız marka imajınızı ve müşteri sadakatini güçlendirecektir.
Sosyal medya stratejinizi performansına göre ölçerek değişiklikler yapın ve güncelleyin. Unutmayın ki sosyal medya sürekli olarak değişir. Siz de değişimden korkmayın ve trendleri yakalayın.
Sosyal medya pazarlamasında nereden başlayacağınızı bilmiyorsanız bizimle iletişime geçin. Sizin için neler yapabileceğimizi konuşalım!