İçerik Haritası
ToggleGünümüzde, büyüklü küçüklü sayısız marka ve ticari birim oluşumuna tanıklık ediyoruz. Marka yönetme söz konusu olduğunda bu birimler farklı stratejiler ve hedefler belirliyor. Dolayısıyla bazen büyümek, bazen istikrar sağlamak bazen ise dönemsel bir başarı elde etmek amacıyla planlar yapıyorlar.
Amaç sadece ticari bir faaliyette bulunmak değil de güçlü bir marka oluşturmak ise farklı öncelikler devreye giriyor. Uzun vadede sektörde yer almak hatta lider olmak için marka yaratmak, marka değeri oluşturmak gibi önemli stratejiler planlamak gerekiyor. Bunun için ise bazı adımlarım sırayla atılması ve güçlü bir yol haritası ihtiyacı ortaya çıkıyor.
Bir üretici için en temel kalıcı fayda markadır. Marka oluşturabilmek için analiz edilecek ilk unsur “hedef kitle analizi” olmalıdır. Hitap edilecek tüketici kitlesi marka için ne düşünüyorsa marka odur. Bu nedenle tüketiciye düşünmesi ve değerlendirmesi için bazı unsurlar sunmak gerekir. Bu plan doğru yapılırsa marka, kendi kendini büyütebilen etkileyici bir güce sahip olur.
Güçlü bir marka oluşturma ve marka yönetme için öncelik verilmesi gereken bazı adımlar vardır. Bu adımlar, marka oluşturulurken en başta planlanır. Marka yönetme aşamasında bu adımlar markanın ömür boyu sürecek yolculuğu için temel oluşturur.
Marka Yönetme Adımları
Marka Konumlandırma
İlk adım markanın, tüketicinin zihninde kalmasını sağlamaktır. Ancak bu şekilde bir markalaşma sürecinden bahsedilebilir. Bu konumlandırma markanın konumunu ve sektördeki yerini net bir şekilde aktarabilmelidir. Markanın önceliklerine göre yaratılan marka değeri, markanın konumlandırılmasında da etkili olacaktır. Marka güvenli, kaliteli, çevre dostu gibi farklı özellikleri ön plana çıkararak sektörel konumlandırmasını yapabilir.
Marka İsmi
Marka ismi, markanın ömrü boyunca en önemli destekleyicisi olacaktır. Bu nedenle temel adımlardan biri doğru ismin seçilmesidir. Marka ismi seçerken bazı nitelikler kullanılabilir. İsim, marka hakkında bilgi verici olabilir; “Güven Kargo, Güven Oto, Güven Temizlik”. Ayrıca kısa ve hatırlanabilir olması, global kullanım alanına sahip olması, aile şirketi ise soy isim kullanılması gibi alternatifler seçilebilir.
Yasal Yükümlükler
Marka oluştururken ve sonrasında marka yönetme sürecinde uyulması gereken bazı yasal yükümlülükler vardır. Bu yükümlülükler markanın faaliyette bulunacağı coğrafi bölgeye göre farklılıklar gösterir. Ayrıca bu yükümlülükleri değişken olarak ele almak doğru olacaktır. Çünkü yasalar ve gerektirdikleri zaman içerisinde değişiklikler gösterebilir. Bunlara ek olarak aynı anda farklı bölgelerde faaliyet gösteren markalar için birden çok yasal gereksinim devreye girecektir. Markanın geleceği ve faaliyetlerinin kısıtlanmaması için öncelik listesinde yer alır.
Marka Geliştirmesi
Marka geliştirmeleri, bir markanın sahip olduğu birikimle farklı bir yatırım alanı ya da bir alt marka oluşturulması demektir. Farklı marka geliştirmeleri arasında çok kullanılan bazı yöntemler vardır. Marka uzantısı, sektör uzantısı, çoklu markalar, alt markalar. Marka uzantısı için Coca-Cola ve Coca-Cola Zero örneğini vermek doğru olur. Aynı markayı kullanarak üretilen yeni bir ürün söz konusudur. Sektör uzantısı ise aynı sektöre yeni bir ürün hazırlamaktır. Örnek olarak Pepsi ve Seven-Up verilebilir. Çoklu markaların en ünlü örneği P&G markasıdır. Birçok farklı ürünü ve markası mevcuttur. Alt marka oluşumu ise en çok araba sektöründe ortaya çıkar. Volkswagen üst markadır, Passat ise alt markadır.
Son Söz
Marka oluşturma ve marka yönetme üreticiler için kritik bir öneme sahiptir. Büyük tesisleri olan üreticiler için bile marka değeri oluşturmak güçlü bir konum sağlar. Bu nedenle öncelik, marka haritasındaki durakları doğru belirlemektir. Sadece iyi ve kaliteli ürünler üretmek yetmez. Aynı zamanda ürünlerin iyi ve kaliteli olduğunun tüketiciye ulaştırılması gerekir. Pazarlama tam olarak bu noktada başlar ve markanın ömrü boyunca gelişerek devam eder. Pazarlama, markanın oluşturulması ve yönetilmesine yönelik ayrıntılı analizler sağlar. Gerek marka özelinde gerekse sektörel anlamda atılması gereken adımları belirleyerek yol gösterir.
Markanızın rakipleri arasından sıyrılarak güçlü bir konuma yerleşmesini istiyorsanız marka değerini önemseyen ve doğru stratejiler üreten bir pazarlama ajansıyla çalışmalısınız.