Dijital Pazarlama Kanalları

Dijital Pazarlama Kanalları

4 milyardan fazla internet kullanıcısının olduğu günümüz dünyasında dijital pazarlamanın ne denli önemlileştiğini gün geçtikçe görebiliriz. Kendilerine daha geniş hedef kitle oluşturmak isteyen markalar, televizyon ve matbaa reklamcılığı yerine dijital pazarlama kanallarından birini tercih etmeye başlamakta ve eski nesil reklamcılığa göre yatırım/kazanç oranının daha yüksek olması nedeniyle bu durum markaları da bir dijital pazarlama stratejisi oluşturmaya teşvik etmektedir.

Dijital pazarlama dünyasında yeni olanlar için dijital pazarlama kanalları arasından hangisini tercih edeceği hakkında bir rehbere ihtiyacı olabilir. Şirketiniz vizyonu, hedefleri, hizmet alanlarına göre doğru bir dijital pazarlama kanalını tercih etmek, sizin için iyi bir başlangıç anlamına gelebilir. Bu nedenle özellikle reklam bütçesi konusunda kısıtları olan şirketlerin doğru dijital pazarlama kanalını tercih etmeleri ve o yönde geliştirmelerde bulunmaları stratejik bir karar olacaktır.

Markalar için rehber olabilecek bir dijital pazarlama stratejisinde 7 dijital pazarlama kanalından bahsedeceğiz. İçerik pazarlamasından viral pazarlamaya kadar uzanan bu yelpazede, hedef kitlenize kolayca ulaşabileceğiniz dijital pazarlama kanalını seçmeniz ilk doğru adımınız olacaktır.

İçerik Pazarlaması

Yıllardır süre gelen kitaplar, gazeteler, ansiklopediler ve günümüzde artık bunların yerini alan bloglar, web siteleri ve e-kitaplar. İçerik denilen kavram, bir bireyin kültürünü ve hayata bakış açısını besleyen bir kavramdır. İçerikler sayesinde bireyler yeni şeyler öğrenir, ilgili olduğu konularda daha da fazla bilgilenir ve bunlara göre de yeni bakış açıları edinir.

Yazdığınız içerik ile bir bireyi etkilemek, içerik pazarlamasının en önemli adımlarındandır. Günümüzde yazılan kitaplar, gazeteler, makaleler, bloglar insanlara belirli bir düşünceyi empoze etmek ve farklı bir bakış açısı katmak üzerine kuruludur. Gerek süslü cümlelerle gerek basit bir anlatımla yapılabilen içerik yazma durumu, günümüzde reklam ve pazarlama kampanyalarının metinsel kısmını oluşturur. 

"İnsanlar reklamları okumazlar. İnsanlar ilgilerini çeken şeyleri okur ve bu bazen bir reklam olur."
Howard Gossage
Howard Gossage

Geleneksel pazarlamaya talebin düştüğü günümüz dünyasında, içerikler basılı materyallerden dijital ortamlara taşınmaya başlanmış ve bu şekilde geleneksel pazarlama ile ulaşılamayan kitle, dijital pazarlama ile yakalanmaya çalışılmıştır. Geleneksel pazarlamaya göre de oldukça ucuz ve etkili olan dijital pazarlama, içerik pazarlaması kavramının da önemlileşmesini sağlamıştır.

İçerik yazmak zahmetli ve planlı bir iştir

Bir içerik planı yaparken öncelikle konu ve kelime araştırması yapılması gerekiyor. İnternet kullanıcılarının merak ettikleri, okumayı sevdikleri veya gündem ile alakalı önemli konular belirlenmeli ve anahtar kelime planlayıcıları kullanılarak en çok aranılan kelimeler üzerine bir içerik planı uygulanmalıdır. Daha sonrasında bir yazı düzeni hiyerarşisi yaratılarak genel SEO kurallarına göre yazının optimize edilmelidir. Arama motorları üzerinde organik olarak sağlam bir yer edinmek istiyorsanız, yazdığınız konu hakkında destekleyici ve yüksek alakalı içerikler yazmanız gerekir. Başlığınız ve içeriğiniz bir uyum içinde olmazsa Google kara listelerine girmeniz oldukça olasıdır.

İçeriğiniz kullanıcıyı bilgilendirmelidir. “nemlendirici krem” araması yapan kullanıcı aradığı nemlendirici kelime hakkında ayrıntılı bilgi almalı ve o ürünü alma eylemine girmesi sağlanmalıdır. Kullanıcının ürün hakkındaki soru işaretlerinin giderilmesi, ürünün tercih edilmesi için ilk adım olacaktır.

Arama Motoru Optimizasyonu (SEO)

SEO, arama motorlarının teknik kısmını temsil eder. Arama motoru optimizasyonu ile kelime bazındaki rekabette güçlenir ve daha üst sıralara organik olarak yerleşmeye başlarsınız. Önemli olan kurallara uymaktır.

Günümüzdeki alışveriş yapma ve herhangi bir konuda bilgi edinme davranışlarının büyük çoğunluğu dijital dünyada yapılmaktadır. Hemen hemen herkesin cebine giren mobil cihazlar, bu eylemleri dakikalar içinde gerçekleştirmeniz ve bir karar vermeniz için en önemli görevi görürler. İnternete ulaşabilirliğin bu denli kolaylaştığı bir dünyada dijital dünya kurallarına göre daha doğru bir strateji edinme fikri, markanızın geleceği için doğru bir yatırım olacaktır.

Markanız için SEO sıralamanızı iyileştirmek istiyorsanız içerik pazarlamacılığı tarafına önem vermeniz gerekir. Hizmetinizle alakalı doğru anahtar kelimelerle bir içerik oluşturmak, web site organizasyonunuzu hizmetinizi destekleyici ve tasarımsal olarak etkileyici yapmak, etki alanı otoritenizi belirlemek; doğru bir SEO stratejisi için gereklidir.

Arama Motoru Optimizasyonu (Seo)

Arama Motoru Pazarlaması (SEM)

Günümüz modern pazarındaki (dijital pazar) en büyük rekabet alanlarından biri olarak arama motoru pazarlamasını (SEM) gösterirsek yanlış bir yönlendirme yapmış olmayız. Gün içinde milyarlarca arama yapılan Google, Bing, Yandex, Yahoo gibi arama motorlarında bir arama sonuç sayfasında (SERP) ilk sırada gözükmek her markanın istediği bir şeydir.

Arama motoru pazarlaması ve bunun yönetimi sadece bütçenin büyüklüğüyle orantılı bir durum değildir. Eğer sadece bütçenin fazlalığı ya da azlığı tek etki eden nokta olsaydı küçük işletmelerin kendilerini arama motoru sayfalarında tanıtabilmelerine imkan olmazdı.

Bu tür reklamları yönetebilmek; reklamınızın kalitesi, ilgili web sayfasıyla uyumu, reklam metriklerini doğru şekilde uygulayabilmeniz (uzantılar, linkler vb.) gibi etkenlere bağlıdır. Reklam yönetimleriniz için en belirleyici etkenlerden olan kalite puanları, zamanla reklamınızın bütçesinden de tasarruf etmenizi olası kılar. Bu sebeple reklam verdiğiniz arama motoru algoritmalarındaki değişiklikleri takip etmekte fayda var.

Arama motoru pazarlaması, uzun süreli SEO yatırımlarınızın yanında web sitenize hızlı trafik alma ve satışlar gerçekleştirebilmenizi sağlar. Doğru bir reklam kampanyası ile ilk sayfada gözükebilir ve potansiyel müşterilerinizi sayfayı aşağıya kaydırmadan kendi hizmetinize çekebilirsiniz. Etkili bir reklam metni bunu sağlayacaktır.

Arama Motoru Pazarlaması (Sem)

Sosyal Medya Pazarlaması (SMM)

Kullanılma oranı inanılmaz boyutlara ulaşan sosyal medya platformları günümüzün en önemli görsel, içerik ve video paylaşımlarının merkezindedir. Bir tweet ile binlerce beğeni ve retweet alabilir, Instagram’da bir post paylaşımı ile bir günde takipçilerinizi binlerce artırabilirsiniz. Önemli olan ilgi çekici ve farklı olanı yaratmaktır.

Sosyal medya pazarlaması, diğer ücretli reklamcılık türlerinin arasındaki en ucuz dijital pazarlama koludur. Google Ads ile binlerce TL’ye ulaşabilecek maliyetler, sosyal medya platformları ile daha cüzi miktarlarda kalabilmektedir. Bu şekilde reklam yönetimlerinizde daha düşük bütçelere daha yüksek dönüşümler sağlayabilirsiniz.

Toplumlara göre sosyal medya platformlarının kullanım amaçlarının da değişiklik göstereceğini unutmamakta fayda var.
Eğer markanızı görseller ile tanıtmak istiyorsanız Instagram reklamcılığını tercih edebilirsiniz. Eğer B2B alanında uzman bir firmaysanız LinkedIn reklamcılığı işinize yarayabilir. Sosyal medya platformları genellikle bireylerin eğlenceli bir şeyler okuyabileceği, forum siteleri gibi tartışabileceği veya bir kişisel günlük şeklinde kullanıldığı için bu yönde-mizahi ve sosyal medya dilini yakalayabilen-bir reklam kampanyası en doğru stratejilerden biri olacaktır.

Affiliate Marketing

Son dönemlerde “Satış Ortaklığı” olarak da dile getirilen bağlı pazarlama, satıcı ile müşteri arasındaki satış sürecini gerçekleştiren yani günümüzdeki arabuluculuk kavramına denk gelen pazarlama çeşididir. CPA yani Cost Per Action ile de ifade edilen bağlı pazarlama, satışı yapılan ürünün müşterilere ulaşması için gerekli çalışmaları gerçekleştiren ve bunun üzerinden komisyon alan bir sistemi tanımlar.

Bağlı Pazarlama (Affiliate Marketing)

Markalar belirli kişilerle (fenomen, blogger, youtuber, vlogger) veya belirli bağlı pazarlama platformlarıyla bir satış süreci oluştururlar. Ardından satış ortaklığı rolündeki kişiler veya şirketler, bu ürünü Google Ads, blog içerikleri, bannerlar, YouTube kanalı, sosyal medya gibi araçlar aracılığı ile potansiyel müşterilere tanıtırlar ve satın alma eylemine geçmelerini sağlarlar. Her tanıtım sonucu satılan üründen belirli bir oran satış ortaklığı rolündeki kişilere veya şirketlere komisyon ödemesi şeklinde yansır. Esasında basit bir win-win modeli gerçekleşmiş olur.

Amazon, Hepsiburada, Yemeksepeti, Trendyol gibi büyük e-ticaret siteleri esasında büyük bir bağlı pazarlama platformlarıdır. Ürün satıcıları buralarda belirli e-mağazalar oluşturarak ürünlerini sergilerler ve satışlarını sağlarlar. Bu siteler ise bu satışlar üzerinden belirli komisyonlar alırlar. Bu ürünlerin satışı için başka aracılara da başvuran bağlı pazarlama platformları, çok adımlı fakat sonuca yönelik bir pazarlama gerçekleştirirler.

Influencer Marketing

Gün geçtikçe büyüyen sosyal medya platformları ve içindeki kullanıcı topluluğunu etrafında toplayan etkileyiciler (fenomenler, influencerlar), sosyal medyanın gelişimi aslında bu kadar basit bir formülü içermektedir.

Bir sosyal medya fenomeni olmak için bir oyuncu veya şarkıcı olmaya gerek yoktur. Sadece kullanıcıların ilgisini çekecek bir şeyler paylaşmak veya yazmak yeterlidir. Zamanla herhangi bir üne sahip olmayan kullanıcılar sosyal medya platformlarında fenomen oldular ve yeni bir dijital pazarlama kanalının başlangıcını gerçekleştirdiler: Etkileyici Pazarlama (Influencer Marketing)

Etkileyici Pazarlaması (Influencer Marketing)

Etkileyici pazarlama, eski ve yeni tarz pazarlama yöntemlerinin melezidir. Bir dijital pazarlama kanalıdır fakat tarz olarak ağızdan ağıza pazarlamaya benzer. Çok takipçili sosyal medya fenomenleri ile yürütülen pazarlama kampanyaları olarak tanımlanır. Bir ürününüzü tanıtmak için sosyal medya fenomenlerine ürününüzün tanıtımını yapması için para ödersiniz ve fenomenler bu ürünü tanıtımını direkt olarak veya kendi sosyal medya dillerine göre gerçekleştirir. Bu tarz bir kampanya ile yüksek hedef kitlelerine ulaşabilir ve kısa sürede yüksek satış miktarlarına ulaşabilirsiniz. Tabi fenomenlerin talep edeceği reklam fiyatları bakımından da maliyetli bir pazarlamadır.

Bir etkileyici pazarlaması kampanyası başlatırken şu noktalara dikkat etmeliyiz:

Tanıtım için markanıza en uygun kişiyi tercih edin: Bir makyaj malzemesi tanıtımı gerçekleştirecekseniz online oyunlara yönelik bir takipçi kitlesi olan kişilere tanıtım yaptırmanız, hedef kitlenin ilgi alanı açısından yanlış bir tercih olabilir. Hizmet alanınız çerçevesinde size en uygun fenomeni tercih ederseniz ürününüzün isminin kulaktan kulağa yayılması oldukça olasıdır. Örneğin; bir online oyununuzun ünlü bir Twitch yayıncısı tarafından oynanması veya tanıtılması gibi.

Etkileyici içerikler sunun: Çok takipçili bir fenomen bulmanız bütün stratejiyi iyi bir hale sokmaz. Etkisi zayıf olan ve ilgi çekmeyecek içeriklerle tanıtım yaptırmaya çalışırsanız beklediğiniz satış performansını alamayabilirsiniz. Tercih ettiğiniz fenomenin takipçi gücü kadar içerikleriniz de güçlü olmalıdır.

Doğru sosyal medya platformunu seçin: Sosyal medya platformlarının kendi içlerindeki temaları farklıdır. Instagram, görsellik üzerine bir platformdur ve tekstil, bir sağlık ürünü, şampuan, bir etkinlik davetiyesi gibi hizmetlere yönelik tanıtımlar bu platform için doğru olacaktır. Bir Twitch yayıncısı için de elektronik cihaz ve oyun tanıtımları gerçekleştirmek takipçi kitlesine uygun şekilde bir kampanya olacaktır.

Bu sebeple hizmet alanınıza yönelik sosyal medya platformu araştırmalarına girmeli ve o platformdaki size en uygun kişiyi tercih ederek bir tanıtım kampanyası üretmelisiniz.

Viral Pazarlama

Pazarlama stratejilerinin temel yapıtaşlarından biri yayılma ve bilinirliği artırmadır. Kampanyanız bireyler arası yayıldıkça bilinirliğiniz artar ve satışlarınız bu doğrultuda yükselir. Dünya üzerindeki kusursuz pazarlama stratejilerinin örnekleri bu temele dayanmaktadır. Viral pazarlama, yayılma amacı altında dallandırabileceğimiz bir strateji türüdür. Geleneksel pazarlamadaki “Ağızdan Ağıza Pazarlama” çeşidine benzeyen viral pazarlamayı, bir ürünü tanıtmak için mevcut sosyal ağları kullanan iş stratejisi olarak tanımlayabiliriz. “Bir virüs gibi yayılmayı” temsil eden viral pazarlamada amaç, oluşturulan viral içeriğin kişiden kişiye hızlı bir şekilde yayılmasını sağlamaktır. Bu şekilde marka bilinirliği hızlı bir şekilde yükselir ve akılda kalıcı bir imaj yakalanır.

Bir viral pazarlama planı hazırlarken şu soruların cevaplarını aramalıyız:

Viral Pazarlama (Viral Marketing)

Bir viral kampanya tasarlanırken özenli ve her detaya dikkat edilecek bir plan tasarlanmalıdır. Çünkü bu tarz kampanyalarda ilk amaç direkt pazarlama değildir, marka değerini ve bilinirliğini artırmaya yöneliktir. Bir video tasarlanırken toplumsal örgülere ve değerlere dikkat edilmeli ve her insan topluluğunu ortak paydada birleştirebilecek bir içerik tasarlanmalıdır. Taraflı bir içerik oluşturmanız, toplumların bazı kesimleri tarafından tepki almanıza neden olabilir.

Çevrimiçi kanallarda markanıza yönelik dikkat ve ilgi oluşturmak için bir viral pazarlama stratejisi tasarlamak hızlı ve etkili bir yoldur. Pazarlama stratejiniz için faydalarını şu şekilde sıralayabiliriz:

Markanız için doğal bir yaklaşım oluşturur: Kullanıcılar, viral içeriğinizi ailesi ve çevresiyle paylaşır. Genellikle duygusal ve toplumsal değerlere odaklanan içerikler, takipçileriniz için ilgi çekici olur.

Düşük maliyetli yatırım getirisi sağlar: Viral pazarlama organik olarak genişler ve markalar bu tarz içerikleri tanıtmak için maliyetli yöntemlere başvurmazlar. Minimum başlangıç maliyeti ile viral pazarlama muazzam sonuçlar doğurabilir.

Marka imajınızı güçlendirir: Oldukça etkili bir viral pazarlama, bireylerin markanızı yıllar sonra bile hatırlamasına yardımcı olur.

E-Posta Pazarlama

Sürekli gelişen ve değişen online ortamda, bir ürün veya hizmetin tanıtılması, kampanya haberlerinin paylaşılması ve marka bilinirliğinin artırılması noktasında e-mail pazarlama en etkili pazarlama kanallarından biridir. Özellikle dönemsel kampanyaların tüketiciyle paylaşılmasında etkili bir rol oynayan e-mail pazarlama, doğru bir stratejiyle yüksek bir kazanım sağlayabilir.

En yaygın e-mail pazarlama yöntemlerinden biri newsletter (bülten) olarak bilinir. Newsletter sayesinde hem kampanya bilgileri tüketiciye ulaştırılır hem de haber bülteni gibi kullanılarak marka bilinirliği yaygınlaştırılır.
E-mail ya da e-posta pazarlama yöntemi diğer kanallara göre daha zahmetsiz ve maliyetsiz olmasının yanı sıra toplu ya da bireysel olarak kullanılabildiği için çok daha geniş bir kiteleye hitap edebilir. Birçok platformda ve cihazda kullanılabilir olduğundan hedef kapsama oranı daha yüksektir. Aynı anda metin, video, görsel, bağlantı gibi farklı içerikler kolaylıkla paylaşılabilir. Diğer dijital pazarlama yöntemi gibi her aksiyon kolaylıkla ölçülebilir ve analiz edilebilir.

E-mail pazarlamanın başarılı olabilmesi için gönderilen e-posta ile spam arasındaki çizginin iyi belirlenmiş olması gerekmektedir. Alıcının sisteminin doğrudan spam olarak sayıp engellemeyeceği doğru başlık ve doğru içerik analizinin yapılması bu yöntem için kritik bir öeneme sahiptir. Ayrıca dikkat edilmesi gereken diğer nokta ise yasal gerekliliklerdir. Hedef kitlenin posta yoluyla reklam alması için göndericiye yetki vermesi yasal bir zorunluluktur.

İlgili Diğer İçerikler
Yazıyı Beğendiniz mi? Yorum Yapın

E-posta adresiniz yayınlanmayacaktır.Zorunlu alanlar * ile işaretlenmiştir.