İçerik Haritası
ToggleÖncelikle şunu belirtmek gerekir ki Clubhouse kesinlikle bir sosyal medya platformudur. Fakat Clubhouse’u diğer platformlardan ayıran bazı önemli özellikleri vardır. En bilinen ve spesifik olan özelliği yazılı ya da görüntülü değil sesli yayını temel almasıdır.
Clubhouse Nedir?
2020 yılının başlarında açılan Clubhouse, geliştiricisinin de belirttiği gibi niş bir topluluğa hitap etmek üzere planlandı. Sese dayalı bir sisteme sahip olmasının nedeni daha samimi ve insani bir uygulama olarak tasarlanmasıdır. Amaç, otorite sayılan nüfuzlu kimselerin sektöre dair fikirlerini anlatmasıdır. Böylelikle belki bir beyin fırtınası belki de bir yol haritasıyla gelişim süreçleri hızlanabilir. Bu amaç doğrultusunda hedeflenilen kitleler Silikon Vadisi’nden başlayarak farklı sektörlere uzanıyor. Bu kitleler arasında büyük şirketlerin yönetici kadroları ve influencer dediğimiz etkili insanlar bulunuyor.
Platformdaki konsept, konuşmaların yapıldığı özel ya da açık odalara konuşmacı ya da dinleyici olarak girmeyi temel alıyor. Tabii ki bu kadar etkili insanların bulunduğu konuşmalar bir noktada ortamı webinara çevirebiliyor. Dilediğinizde konuşmasını dinlediğiniz kişiye soru sorabiliyor ya da sohbetine ortak olabiliyorsunuz. Ayrıca bu platforma girebilmeniz için bir davetiye almanız gerekiyor.
Şimdilik sadece iPhone uygulaması olan Clubhouse’un Android için de kullanılabilir olması bekleniyor. Yayınlandığı Şubat ayından itibaren kullanıcı sayısı oldukça yavaş yükseldi. Ancak Geçtiğimiz aylarda kullanıcılara iki davetiye gönderme hakkı sunulduğu anda mevcut sayısının üç katına ulaşıldı. Şimdilik bu hızda yükselmeye devam etmesi bekleniyor.
Clubhouse’u Kimler Kullanmalı?
Hayır, kesinlikle herkese gerekli değil. Özellikle bütün sosyal medya platformlarında hesap açıp kendi küçük dünyasını yayınlayan kimselere hiç gerekli değil. Clubhouse için beklenen kitle, söyleyecekleri dinlenmeye değecek ve ilham verebilecek insanlardan oluşuyor. Bu nedenle fikirleri uygulanabilirlikten uzak ve herhangi bir konuda yetkinliği olmayan kişilere pek tavsiye edilmiyor.
Genelde bahsedilen özellikleri gereği ciddi ve eğlenceden uzak bir platform gibi görünebilir. Ancak hiç de öyle değildir. Kullanıcıların yaş ortalaması ya da kariyerleri bu platformdaki eğlence anlayışına yön vermiş gibi görünüyor. Sadece genel sohbetlerin olduğu odalar, radyo tiyatroları, müzik odaları hatta canlı performanslar gibi birçok eğlenceli etkinlik mevcut. Hatta RPG tarzı aktiviteler yapmak da mümkün.
Clubhouse için “seçkin”, “elit” gibi sıfatlar kullanmak toplumda farklı bir yargı oluşmasına neden olabilir. Ancak bu sıfatlar doğrudur. Kullanıcı kitlesi temel alındığında diğer platformlara kıyasla daha seçkin ya da pazarlamacı dilinde daha niş bir topluluğa sahiptir.
Sosyal medyanın çok aktif olarak kullanıldığı ülkelerde Clubhouse gibi bir uygulamanın yayılması, uygulamanın amacından sapması demektir. Bunun örneklerini daha önce LinkedIn ve TikTok platformlarında görmüştük. Kullanıcı sayısı arttıkça içerikler boyut değiştirmişti ve uygulama amacından sapmıştı. Clubhouse’un sonunun böyle olmamasını umuyoruz. Çünkü mevcut içerikleri oldukça bilgilendirici ve ilham verici görünüyor.
Clubhouse ve Pazarlama
En önemli katkısı şüphesiz ki bakış açısıdır. Farklı sektörlerden gelen başarılı kullanıcı kitlesiyle ilham veren bakış açıları kazandırabilir. Hiç bilmediğiniz bir sektöre dair faydalı bilgiler öğrenebilirsiniz. Yeni insanlarla tanışarak sosyal çevrenizi genişletebilirsiniz.
İkincisi, örnek aldığınız ya da hayran olduğunuz girişimcilerle doğrudan diyalog kurmanıza fırsat verebilir. Mesela geçtiğimiz günlerde bir finans şirketinin yöneticisinin konuşma yaptığı odaya Elon Musk girdi. Ve elini kaldırıp söz istedikten sonra şirketin yaptırımlarıyla ilgili yöneticiye sorular sordu. Yani siz de önemsediğiniz ve diğer platformlarda belki de iletişime geçemeyeceğiniz otoritelere sesinizi duyurabilirsiniz.
Mesela müzisyenseniz canlı performans sergilenen bir odaya girip müzik aletinizle o gruba eşlik edebilir, kitap okunan bir odadan kitap yazılan ya da tiyatro oynanan bir odaya geçebilirsiniz.
Bu noktada Clubhouse’un bildiğimiz şartlarda etkin bir pazarlama platformu olmadığını belirtmek gerekir. Ancak girişimciyseniz, şirketiniz ve sektörünüzle ilgili bilgiler verdiğiniz konuşmalarla ve canlı sohbet ortamlarıyla markanızı konumlandırabilir, bilinirliğini artırabilirsiniz.
Muhtemelen daha çok B2B şirketler için faydalı olan Clubhouse, samimi ve eğlenceli bir ortamda yöneticilerin fikirlerini paylaşmasını sağlayabilir. Ayrıca yeni insanlar tanıyarak en son gelişmeler haberdar olmak bir avantajdır. Belki henüz piyasaya veya basına bildirilmemiş teknolojilerin ya da fikirlerin gelişimine tanıklık edebilirsiniz.
Dolayısıyla belki kurumsal olarak değil ama kişisel olarak pazarlama yapabilir veya pazarlanan bir fikre katkıda bulunabilirsiniz.
Sonuç olarak yeni ve heyecan verici bir platform daha hızla hayatımızdaki yerini alıyor. Her zaman yeniliklere ve teknolojiye hayranlık duyan bir ekip olarak bu tarz fikirleri destekliyoruz.