Google Ads kalite puanı, reklamlarınızın ve açılış sayfalarınızın kalitesini ölçen bir ölçektir. 1 ile 10 arasında bir puan alır ve reklamlarınızın arama sonuçlarında ne kadar iyi sıralanacağını belirlemede önemli bir rol oynar.
Kalite puanını etkileyen üç temel faktör vardır:
- Tıklama oranı (CTR): Reklamınızın gösterildiğinde tıklanma olasılığıdır.
- Reklam alaka düzeyi: Reklamınızın, kullanıcının yaptığı aramayla ne kadar ilgili olduğudur.
- Açılış sayfası deneyimi: Açılış sayfanızın, reklamınızı tıklayan kullanıcılar için ne kadar alakalı ve yararlı olduğudur.
Google Ads reklamlarında kalite puanı optimizasyonu, Google Ads reklam yönetimleri için en önemli metriklerden biridir. Kalite puanınızı artırma stratejisi ile bütçenizde tasarruflar sağlayabilir, daha yüksek TBM (Tıklama Başına Maliyet) uygulayan rakip markaların önüne daha az bir TBM ile geçerek reklam sıralamanızı yükseltebilirsiniz. Belirli reklam kalite puanı artırma politikalarını uygulayarak satışlarınızı ve marka tanıtımınızı dönüşüm oranı yüksek olacak şekilde sonuç alabilirsiniz.
Reklamlarınız, belirlediğiniz anahtar kelimelerle ilgili arama yapan kullanıcılara gösterilir. Aynı anahtar kelimeye reklam veren markalar arasındaki reklam konumu rekabeti de; reklamınızın arama yapılan kelime veya kelime öbeğiyle alakası, reklamın ilgi çekip çekmemesi, açılış sayfanızın kalitesi gibi faktörlerle ölçülür. Bu unsurları Google’ın önem verdiği reklam politikalarına göre belirlersek maksimum fiyat-performans karşılığı almamız mümkündür.
Google Ads reklamlarında kalite puanı artırmak için 4 püf noktaya dikkat edilmelidir:
- Teklif Stratejileri (Bidding Strategies)
- Reklam Kalitesi, Alakası ve Uzantıları
- Tıklama Oranı (Click Through Rate)
- Açılış Sayfası Deneyimi (Landing Page Experience)
İçerik Haritası
ToggleTeklif Stratejileri
Reklamınızın bütçesini ne şekilde kontrol edeceğinize, ne şekilde harcama yapacağınıza ve reklam stratejinize göre en yüksek etkileşim ve dönüşümü nasıl alabileceğinizi belirlemenizi sağlayan teklif stratejileri; ayrı bir planlama çalışması ve istikrar gerektirir. Ayarlayacağınız doğru bir teklif stratejisi ile düşük bütçeli bir reklam kampanyasını bile üst konumlara taşıyabilirsiniz.
Reklam amacınıza uygun bir teklif stratejisi, bütçenizi korumanızı hatta zamanla daha az bir bütçeyle çalışabilmenizi sağlar. Kendi içinde belirli metrikler barındıran bu teklif stratejileri, sizin manuel olarak düzenleyebileceğiniz veya Google Ads tarafından otomatik olarak revize edilen teklifleri içerir.

Yeni Müşteriler ve Satışlar İçin Uygun Teklif Stratejileri
Hedef EBM (Cost Per Acquisition)
Dönüşümleriniz için optimize edebileceğiniz Edinme Başına Maliyet (EBM) stratejisinde, belirli bir maliyet tutarı belirleyerek reklamınızdan daha fazla dönüşüm almayı sağlayabilirsiniz. Hedef EBM stratejisi şu şekilde çalışır: Kullanıcıların arama yaptığı sırada diğer rakip reklamlara göre bir açık artırma teklifi belirlenir ve reklamınızın en fazla dönüşüm sağlayabilmesi için belirli zamanlarda reklamınız kullanıcının karşısına çıkartılır. Bu açık artırma teklifi, geçmiş reklam metriklerinize ve arama yapıldığı sıradaki konum, arama yapıldığı zaman, reklam metni gibi noktalar değerlendirilerek belirlenir.

Belirleyeceğiniz hedef EBM teklifi, daha az dönüşüm almanıza sebep olabilir. Reklam kampanyanız geçmişe dönük arama metrikleri içeriyorsa Google Ads otomatik olarak size bir EBM teklifi belirler, bu EBM teklifine uyarak dönüşüm sağlayabilirsiniz. Eğer kendiniz bir EBM teklifi belirlemek istiyorsanız hizmetinizin maliyeti, pazarlama bütçeniz gibi konularda detaylı planlamalar yaparak dönüşüm kaybına uğramayacak ve şirketinize kar sağlayacak şekilde bir teklif belirleyebilirsiniz.
Hedef ROAS (Return on Ad Spend)
Reklam harcamalarınızdan elde ettiğiniz satış gelirini ölçmenizi sağlayan bu teklif, her reklam tıklamanız karşılığında ne kadar satış yapmak istediğinize göre bir ROAS yüzdesiyle uygulanır. Bu yüzdeye göre reklamınızın her gösterildiğinde bir açık artırma stratejisi belirlenir ve reklam sıralamanız kullanıcının dönüşüm sağlayabileceği şekilde ayarlanır. Manuel olarak ayarlayacağınız bir ROAS teklifinde satış miktarınıza göre bir yüzde belirlemeniz pazarlama bütçenizin tasarrufu ve dijital pazarlama stratejinizin verimliliği açısından daha makul olacaktır.

Kitap satan bir e-ticaret siteniz var ve alışveriş sepeti hedefinizin kullanıcı başına 10 TL olmasını istiyorsunuz. Strateji hedefinizi her 2,5 TL’lik reklam harcamasına 1 kitap satmak olarak düşünürsek, hedef ROAS’ınız %400 olarak belirlenir. Yani her 2,5 TL’lik reklam harcaması için 4 kat satış belirlemiş olursunuz.
Dönüşüm Sayısını En Üst Düzeye Çıkarma
Reklam bütçeniz için en yüksek dönüşüm sayısını almayı hedefleyen bu teklif stratejisi, geçmişe yönelik reklam metriklerinizi ve arama yapıldığı zamandaki içerik metriklerine göre otomatik bir açık artırma teklifini belirler. Bu teklif stratejisi, günlük bütçenizin tamamını harcamaya yöneliktir. Bu sebeple öncelikle günlük bütçenizi optimize etmenizde fayda var.
Ek olarak YG (Yatırım Getirisi) hedeflerinizi sağlıklı bir şekilde planlamalısınız. Yatırımıza yönelik bir dönüşüm sağlayabilmeniz için doğru bir reklam bütçesi belirlemelisiniz.

Geliştirilmiş TBM (GTBM)
Verdiğiniz manuel tekliflerden daha fazla dönüşüm almanızı sağlayan Geliştirilmiş TBM teklif stratejisi, web sitenizde satışla sonuçlanabileceği tahmin edilen tıklamalar için manuel teklifinizi otomatik olarak optimize eder. Dönüşüm hedeflerinize göre belirlenen bu teklifler belirlediğiniz maksimum TBM’yi geçmeyecek şekilde ayarlamaya çalışır.

Organik ürünler satan bir e-ticaret sitesine sahipsiniz. Kullanıcı “organik domates suyu” diye bir arama yapıyor. Bu kelime öbeği için maksimum TBM miktarını 1,40 TL olarak belirlediniz. Kullanıcı eğer satın almaya odaklı bir müşteriyse (bu metrikler kullanıcının reklam davranışları, arama yaptığı kelime veya kelimelere göre davranış analizleri gibi noktalarla belirlenmektedir) reklamınızın maksimum TBM’si otomatik olarak 2 TL gibi bir fiyata yükseltilebilir. Bu kısa süreli bir durum olmakla birlikte, arama yapıldığı andaki açık artırma rekabetine göre de belirlenir.
Tıklamaya Yönelik Teklif Stratejileri
Tıklamaları Artırma Stratejisi
Bu teklif stratejisinde, belirlediğiniz bütçe dahilinde en yüksek tıklama alma hedeflenir. Hedef harcama tutarı belirlediğiniz bu teklifte, aranılan kelime öbeklerinin aranma metriklerine göre kullanıcıdan en yüksek tıklama alınması için reklamlar optimize edilir.
Genelde websitesine trafik çekme hedeflerinde kullanılan bu strateji, ne kadar tıklanabildiğine bağlı olarak reklamınız hakkında kullanıcı davranışını izleyebilmenizi sağlar.

Manuel TBM Stratejisi
Bu teklif stratejisi, otomatik teklif stratejilerinden farklı olarak her reklam başına ödeyeceğiniz maliyeti manuel olarak belirlemenizi sağlar. Manuel TBM ile reklam grupları için özel bütçeler belirleyebilirsiniz.
Ek olarak, her anahtar kelime için de ayrı ayrı tıklama maliyetleri belirleyebilirsiniz.

Görüntüleme ve Etkileşime Yönelik Teklif Stratejileri
Görüntüleme Başına Maliyet (GBM) Stratejisi
Görüntüleme Başına Maliyet (GBM) teklifi, TrueView video reklamlarınızın görüntülenmesi ve etkileşimine yönelik ödeyeceğiniz tutarı belirlemenizi sağlar. Video reklamı üzerindeki butonlara, bannerlara, site uzantılarına yapılan tıklamaların yanı sıra videonuzun görüntülenmesinden de (kullanıcı ancak videonuzun 30 saniyesini izlediğinde ödeme gerçekleşir, 30 saniyeden kısa videolar için ise videonun tamamı izlenmesi gerekir) bir ödeme gerçekleştirir.

Etkileşim Başına Maliyet (ETBM) Stratejisi
Genellikle mobil reklam kampanyalarının başarısını ölçmek için kullanılan bu stratejide, ödeme yapmak için kullanıcının reklamınız ile etkileşime geçmesi gerekmektedir. Kısaca kullanıcı eğer belirlediğiniz hedefler doğrultusunda reklamınızda ilgileniyorsa ödeme yaparsınız. Bu hedefler; ankete katılmak, bir ürünü incelemek, mini oyun oynamak, sosyal medyada paylaşım yapmak, bir videoyu duraklatmak, kayıt olmak gibi etkileşim yolları olabilir.

Gösterimlere Yönelik Teklif Stratejileri
Hedef Gösterim Payı Teklifi
Bu teklif stratejisi; reklamınızın arama sonuç sayfasının üst kısmında, mutlak üst kısmında veya arama sonuçlarının ilk sayfasında herhangi bir yerde gösterilmesi üzerine çalışır.
Gösterim payınızı artırmayı tetikleyen bu stratejide, teklifler otomatik olarak belirlenir ve reklamınızın belirlediğiniz kısımlarda gösterilmesi hedeflenir.

Arama Sayfasındaki Konumu Hedefleme Teklifi
Reklamlarınızın arama sonuç sayfasının üst kısımlarında veya arama sonuç ilk sayfasının herhangi bir yerine gösterilmesi üzerine çalışan bir tekliftir. Arama sonuç sayfasındaki rekabete göre reklamınız mümkün olduğunda üst kısımlarda gösterilmeye çalışılır ve bu durumda da teklifler otomatik olarak artırılır veya azaltılır. Bu teklif, yalnızca Arama Ağı kampanyalarında aktif edilebilir.

Görüntülenebilir BGBM Stratejisi (vCPM)
Sadece görüntülenebilir reklamlar için geçerli olan Görüntülenebilir BGBM stratejisi, videonuzun görüntülenme sayısı üzerinden ödeme alan teklif stratejisidir. 1000 görüntülenebilir reklam üzerinden teklif verilen bu stratejide, reklamın “görüntülendi” sayılabilmesi için görüntülü reklamlarda reklamınızın yüzde 50’sinin ekranda 1 saniye ve daha uzun süreyle gösterilmesi, video reklamlarda ise 2 saniye ve daha uzun süreyle gösterilmesi gerekir.
Reklamlarınız, görüntülenme olasılığı yüksek olan reklam alanlarında daha fazla gösterilecek şekilde optimize edilir. Bu şekilde bütçenizle en yüksek performansı alabilmeniz olasıdır.

Reklam Kalitesi, Alakası ve Uzantıları
Google, reklam yönetiminde bütçe miktarını ilk sıraya koysaydı şüphesiz ki haksız bir rekabete yol açardı. Büyük bütçeli şirketler en üst sıraları domine eder ve diğer şirketlerin kendilerini duyurabilmelerine olanak kalmazdı. Bu sebeple Google Ads, bütçenin yanı sıra reklamın içerik kalitesine ve web sayfasıyla ne kadar ilişkili olduğuna da oldukça önem verdi.
Reklam kalitesi ve alakası; yazdığınız reklam metninin ve kullandığınız arama anahtar kelimelerinin, kullanıcının reklamı tıkladığında yönlendiği web sayfasıyla ne denli bir uyum içinde olduğunu anlatır. Reklam metniniz tanıtmak istediğiniz hizmeti özet şekilde anlatmalı, kullanıcıyı reklama tıklaması için harekete geçirmelidir.

Reklam uzantıları ise reklamınıza tıklayacak kullanıcılara ulaşmasını istediğiniz sayfaların kısa yolunu sunmanıza olanak tanır. “Hemen Teklif Al”, “Bültenimize Abone Ol”, “Ücretsiz Kayıt Ol”, “Hizmetlerimizi İncele” gibi harekete geçirici metinlerle, kullanıcıların web sayfalarınızdaki formları doldurmasını sağlayabilir; hizmetlerinizi, ürünlerinizi kolay yoldan inceleyebilmesini sağlayabilirsiniz. Tabi bu uzantılar da ne kadar çeşitli ve reklamınızla alakalı olursa, kalite puanınızda o derece yüksek olur.
Kalite puanınızı yükseltmeniz, maliyetinize etkisi bakımından doğru orantılıdır. Google algoritmalarının doğru şekilde okuyabilmesini sağlayacak reklamlar hazırlamanız, kalite puanınızın direkt olarak iyileşmesiyle birlikte maksimum TBM fiyatınızda düşüş sağlayacaktır. Reklamlarınız bu şekilde daha cüzi bir miktarlara yüksek sıralamalarda rekabet edebilir.
Tıklama Oranı (Clickthrough Rate)
Tıklama Oranı, reklam verenlerin aldıkları tıklamaların reklam gösterimiyle oranlanmasının sonucunda çıkan yüzdeli sonuçtur. Sizin reklam kalitenizi, kullanıcılar tarafından reklamınızın ne derece ilgi çektiğini özetleyen bir analiz çeşidi olan tıklama oranının, kalite puanınıza aslında %60-%65 seviyelerinde etkisi vardır. Reklamınızı yönetirken ne şekilde tıklama oranını yükseltme çalışmalarına girerseniz, kalite puanında o derece pozitif artış görebilirsiniz.
Tıklama oranını ölçmek, reklam performansınızı izleyebilmeniz ve güncellemeler yapmanız gereken yerleri görmeniz için oldukça yardımcı bir metriktir. Çoğu web sitesi kullanıcılara bir eylemde bulunmasını sağlamak için oluşturulduğundan, reklam verenlerin neyin işe yarayıp yaramadığını görmelerini sağlar.

Yüksek bir tıklama oranı maliyet açısından da size fayda sağlar. Kalite puanınıza yüksek etkisi sebebiyle tıklama başına maliyetiniz de düşecek ve daha uygun bir bütçeye daha çok reklam gösterimi alabileceksiniz.
Açılış Sayfası Deneyimi ve Kalitesi
Kullanıcının reklamlarınıza tıkladıktan sonra yönlendirildiği kısım web sayfanızdır. Yönlendirilen web sayfası, tanıtmak veya duyurmak istediğiniz hizmetin açıklaması ve tanıtımı olmak zorundadır. Eğer teknik olarak iyi bir web tasarımına sahip olmazsanız reklam kaliteniz de doğrudan düşer.
Kullanıcı bir reklama tıklar ve web sayfasına yönlenir. Bu sırada arama motoru robotları reklam metninizi, uzantılarınızı ve yönlendirildiği web sayfasını inceler.
- Web sayfanız ne derece hızlı ve kolay açılıyor?
- Reklam metniniz, web sayfasıyla ne derece tamamlayıcı görevdedir?
- Kullanıcının hedefine ulaşabilmesi için ne derece optimize edilmiş?
- Sitenizin güvenliği kullanıcı için ne derece gelişmiş?
Bu soruların cevapları reklamınızın açılış sayfası ve deneyimini özetler. Ne derece kullanıcı dostu bir web sitesi tasarlarsanız reklamınızın kalite puanı da o derece artacaktır.
Hizmetinizi anlatan yararlı ve özgün içerikler geliştirin
Kullanıcı reklamınıza tıkladığında sizin hakkınızda bir ön bilgiye sahip olmak ister. Referanslarınızı inceler, hizmetlerinizin açıklamalarını okur, blog yazılarınızı inceler. Eğer hizmet almaya karar verirse form doldurur veya size telefon yoluyla ulaşır. Kullanıcıya verdiğiniz ön bilgi ne kadar kullanıcının sorularına cevap verecek şekilde optimize edilmiş ve özgün olursa, karşı tarafa vereceğiniz etki de o derece pozitif olacaktır.
Web site kullanımını kolaylaştırın
Web siteniz sizin dijital vitrininizdir ve görsel tasarımdan öte sitenizin kolay okunabilir ve web sayfalarına kolay ulaşılabilir şekilde tasarlamak gerekmektedir. Bilgilerin karışık olduğu, belirli bir düzenin olmadığı bir web sitesi kullanıcının site içerisinde kaybolmasına neden olacaktır.
Hizmetlerinizi, ürünlerinizi kullanıcının en kolay ulaşabileceği şekilde kategorilendirirseniz ve menü düzenini de kolay dolaşım üzerine tasarlarsanız; kullanıcıyı ilk etapta etkilemiş olursunuz.
Açılış sayfası yükleme süresini kısaltın
Google reklam politikalarının en önemli maddelerinden biri de web sayfasının açılma hızıdır. Bir web sitesi 15 saniyede yükleniyor, diğer web sitesi 5 saniye içinde yükleniyorsa; Google 5 saniye içinde yüklenen web sitesini öne çıkarmaya başlar. Çünkü bu web sitesi kullanıcının 10 saniye fazladan beklememesini sağlar ve bu durum kullanıcı için pozitiftir.
Bu sebeple web site içeriğinizdeki görsel düzenlemelerini web site formatlarında gerçekleştirebilir ve herhangi bir tarayıcıda sayfanın daha hızlı yüklenmesini sağlayabilirsiniz.
Son Söz
Kalite puanınızı artırmak doğru politikalara uyduğunuz zaman oldukça olasıdır. Ama reklam süreçlerinizin hemen sonuç vermesini beklememek ve arama botlarının sizin kampanya analizlerinizle beslendikçe size daha iyi geliştirmeler verebileceğini de unutmamakta fayda var. Google’ın kalite puanı ile ilgili geliştirme önerilerini de buradan inceleyebilirsiniz.
Bazı kelimeler farklı hizmet alanlarında farklı anlamları taşıyabilir. Bu sebeple günlük olarak arama terimlerinize bağlı olarak negatif kelime ekleme çalışması yapmanızda fayda var.
Evet. Hesabınıza ait kalite puanı verilerini geçmişe yönelik edinebilir. Günlük olarak kalite puanı değişimini izleyerek reklam kalitesi hakkında daha detaylı bir öngörüye sahip olabilirsiniz
Evet oldukça önemlidir. Web sitelerin içlerindeki reklam alanlarının boyutları sabit olmadıkları için birden fazla farklı boyutlu görsel oluşturarak görsel optimizasyonunu sağlayabilirsiniz.
Reklam veya anahtar kelimelerinin aktifliğini pasif hale getirirseniz, reklam sadece yayınlanmamaya başlar. Reklama ait kalite analizlerinde bir değişiklik gerçekleşmez.
2 veya 3 reklam metni, reklamınızın performansını artıracaktır. Dinamik reklam metni de reklam performansınıza artı gidişat katabilir. Bu şekilde reklam metinleri arası A/B testleri de yaparak hangi reklam metninin daha çok ilgi çektiğini inceleyebilirsiniz.